Sjukgymnastik

Sedan den 1 januari 2014 är fysioterapeut ny skyddad yrkestitel för sjukgymnaster och får endast användas av den som har legitimation, utfärdad av Socialstyrelsen. Vi fysioterapeuter har en unik kunskap om hur fysisk aktivitet leder till rörlighet och hälsa utifrån din egen förmåga. Varje människas individuella förutsättning står i absolut fokus när vi gör vår professionella bedömning.

Vad gör en fysioterapeut?

• Visa hur rörelser kan användas så du kan leva ett aktivt och gott liv.
  • Vi utformar individuellt anpassad träning för dig med antingen funktionshinder,  till följd av långvariga sjukdomar, skador och/eller hög ålder.
  • Vi använder tekniker och tekniska hjälpmedel så du får snabbast, bästa behandling.
  • Vi samverkar med andra yrken inom hälso- och sjukvård.
  • Vi ser till hela människan oavsett diagnos.

Behandlingsformer

Mc Kenzie (MDT förkortning för Mekanisk Diagnostik och Terapi)

Undersökningen är en unik, logisk och grundlig genomgång av dina problem i nacke, rygg, leder och muskler.Genom undersökning, behandling och förebyggande  får du verktyg och kunskap att behandla dig själv. Du får kännedom om hur olika rörelser påverkar din smärta och din rörlighet som   förklarar varför du har ont. Du får lära dig att själv avhjälpa ditt problem och slippa smärtor. Målet med metoden är inte bara att lindra dina smärtor utan även att förebygga att besvären kommer tillbaka.

Autotraktion

Vid behandlingsformen autotraktion använder man en anpassad bänk i 2 delar, som kan vinkla och rotera. Du som patient drar och reglerar själv med armar och fötter så att det inte blir smärtsamt.

Akupunktur

Akupunktur betyder fritt översatt nålbehandling med ursprung från traditionell kinesisk medicin . Med akupunktur kan man både behandla sjukdomar och ge förebyggande och friskvårdande behandling. Akupunktur ges vid högt eller lågt blodtryck, hormonell obalans, idrottsskador,  smärttillstånd, stress och övervikt, för att beskriva några av behandlingsområden.